ATT SKRIVA FILMMANUS - En ny manusbok på svenska

onsdag, mars 03, 2010

Manuskurs för Film och TV 12/3 – 6/6

Ett sista-minuten-tips : Ännu kan man anmäla sig till den manuskurs för Film och TV som arrangeras av IKM (institutet för kritisk mediaforskning)

Konceptet innefattar praktiska filmövningar

Se  stiftelsenikm.se/filmkurs-manuskurs » för detaljer

Sista ansökningsdag är framflyttad till 5 mars.

Se även bloggen http://filmutbildning.wordpress.com/ som är knuten till IKM. Där kan man också kan se hela vårens program » med kurser i manus och regi mm.

 

© adastra media

Andra bloggar om : , , ,

Etiketter:

torsdag, februari 25, 2010

Sommarkurs i filmmanus: ATT BERÄTTA FÖR FILM, 14-19 juni, Stockholm

Manuspiloternas Sommarkurs i filmmanus : Att berätta för film, 14-19 juni
Detaljerna börjar nu klarna för årets upplaga av Manuspiloternas Sommarkurs.

Kursen kommer att omfatta sex heldagar ( 9 – 16 ) med både teori och praktiskt skrivande. Lektioner och skrivövningar varvas med muntlig handledning och rikligt med filmexempel. En del kvällstid tillkommer för filmvisningar.

Lärare : Kurt Öberg, huvudlärare på manuspiloterna »  och jag själv. Regissören och manusförfattaren Reza Bagher medverkar som gästlärare.

Plats : Gamla Stan, Stockholm

Avgift : 3 400 kr.

Boken ATT SKRIVA FILMMANUS » och diverse kompendier ingår i kursavgiften. (Kost och logi ingår ej)

Sista ansökningsdag är 15 maj

Inga krav på förkunskaper.

Detaljerad information om kursens innehåll och ansökan mm. : www.manuspiloterna.se/sommarkurs_2010 » 

Tips för utsocknes är att ordna boende i god tid eftersom kungahuset ska ha sitt prinsessbröllop i samma vecka.

© adastra media

Etiketter: ,

måndag, januari 25, 2010

Hals tio bud som skiljer amatören från proffset

Hal Croasmun med sin sajt scriptforsale.com »  fortsätter orförtrutet sin mission att att sprida manuskunskap och har nu kompletterat med en manusblogg http://www.screenwritingu.com/blog »

Senaste inlägget där ger oss 10 nya bud för manusförfattaren. Det handlar bl.a. om att servera publiken material som både underhåller, intresserar och tillför djup. Man får se det som en  enkel liten checklista – Hur man gör för att åstadkomma allt detta framgår tyvärr inte.

Se inlägget om Hals tio nya bud »

Automatisk Google-översättning »

Jag kan också  puffa för Hal Croasmuns telefonkonferens som är öppen för alla som vill ägna några nattliga timmar åt en föreläsning på temat omskrivning av manus. Det är gratis så när som på telefonkostnaden till Los Angeles – Men med uppringning via Skype kostar det inte mer än lite drygt 60 kr. (dvs. betalsamtal till vanligt telefonnummer i USA)

Info och anmälan »

Se referat från den natt när jag själv satt upp och lyssnade »

© adastra media

Etiketter: , ,

måndag, september 21, 2009

Filmcentrums manuskurs 30/10-1/11 + 15/11

Ett tips från filmbasens anslagstavla :

Manuskurs på FilmCentrum Sthockholm

Om grunderna i filmdramaturgi och manusskrivande.
Dag 1: En teorinriktad kursdag som tar upp bl.a. filmens berättarkomponenter, klassisk dramaturgimodell, karaktärer, konflikt-utveckling-förändring, olika sceners funktion, miljö och dialog varvat med kortare filmexempel.
Dag 2: En praktiskt inriktad kursdag som tar upp hur man hittar bra manusidéer, arbetsprocessen för att skriva filmmanus och produktionsprocessen. Kortare skrivövningar, manus och filmexempel.
En uppföljningskväll på dag 2. Vi läser varandras manus och ger feedback.

Lärare Marianne Strand
Avgift 1900 kr  (medlemmar) 2250 (icke medlemmar)
Se alla detaljer »


FilmCentrum Stockholm startar också träffar för manusförfattare som behöver input. Tanken är att ha möten varannan vecka och diskutera varandras manus.  Se mer »

© adastra media

Etiketter: , ,

torsdag, september 10, 2009

Två nya manuskurser från Manuspiloterna

Nu har allt blivit klart med Manuspiloternas kortkurser för hösten och vi börjar ta in anmälningar. Genom att vi hittat samarbetspartner till båda kurserna kan vi arrangera till ett mycket lågt pris. Den som är sugen på att veta mer om långfilmmanus eller vill skriva själv har möjlighet att få mycket kurs för pengarna : )

Den första är ett seminarium i samarbete med DI :


Ett seminarium med Reza Bagher

LÅNGFILMSMANUS I VERKLIGHETEN

Lördag 26 september 10 - 17
Dramatiska Institutet Stockholm
sista anmälningsdag: tisdag 22 september


Seminariet vänder sig till alla som vill fördjupa sina kunskaper i att skriva ett manus för långfilm. Fokus ligger på hur det går till i den praktiska verkligheten. Rubriken omfattar allt ifrån vad som ingår i processen att utveckla en idé till ett fungerande manuskript, till vad som händer i mötet med branschen när manuset sen ska bli film.

Reza Bagher talar utifrån sin mångårig erfarenhet av att skriva för film, med allt vad det har inneburit i fråga om professionella kontakter med producenter och konsulenter i olika projekt.

Öppet för alla intresserade

AVGIFT: 250 kr (inkl moms)

DETALJERAT PROGRAM OCH ANMÄLAN »

Seminarieprogrammet som PDF för nedladdning


På kurs nr 2 skriver deltagarna själva med individuell handledning. Här är Skarpnäcks Folkhögskola med som arrangör.


Tre helgträffar under hösten

ATT UTVECKLA EN FILMIDÉ

kursstart 2 oktober
Ansök senast tisdag 22 september


Detta är en fortsättningskurs som går ut på att deltagarna utvecklar en befintlig filmidé till ett detaljerat treatment som förberedelse för att skriva ett manus för långfilm.

Kursen omfattar tre kurstillfällen (fredag kväll och lördag) under hösten med 5 veckors mellanrum. Deltagarna skriver på sina projekt under mellantiden. Föreläsningar och individuell handledning.

Huvudlärare / handledare: Kurt Öberg och Fredrik Lindqvist

Gästföreläsare: Reza Bagher, regissör och manusförfattare mm.

DAGAR OCH TIDER

  • Första träffen : 2 - 3 oktober
  • Andra träffen : 6 - 7 november
  • Tredje träffen : 11 - 12 december

DELTAGARE: 12 platser.
Kursen förutsätter grundläggande kunskaper i filmberättande

AVGIFT: 1000 kr

DETALJERAD KURSBESKRIVNING OCH ANSÖKAN »

Kursbeskrivning som pdf för nedladdning »


Välkommen att söka!

© adastra media

Etiketter: , , ,

onsdag, juli 22, 2009

Länktips : Enkel checklista över det viktigaste i ett filmmanus

Dagen länktips kommer från Facebook-gruppen BEST NOTES ON FILMMAKING and STORYTELLING IN THE WORLD! >  

Det är en liten snabbkurs i filmberättande som behandlar de tre viktigaste elementen för att ett filmmanus ska kunna bli bra : handling/intrig, rollfigurer och tema/premiss.

Se mer på avdelningen för manus på  www.wildsound-filmmaking-feedback-events.com > 

På sajten finns massor av material om olika aspekter av filmskapandet. Av särskilt intresse för en manusförfattare är några artiklar om hur man pitchar : PITCHING How to Sell Your Script >

 

© adastra media

Etiketter: , , , , ,

onsdag, juli 15, 2009

Hög tid att söka till Manuspiloterna

Ska bara flagga för att det är hög tid att söka till Manuspiloternas ettåriga utbildning i att skriva manus för film, där jag själv medverkar som gästlärare / handledare.

Hemsidan www.manuspiloterna.se » är nu uppgraderad med mer utförlig information om kursen.

Där kan man nu bl.a. se mer om innehåll och upplägg samt en diger lista över de gästlärare från branschen som medverkat genom åren.

Särskilt intressant är avdelningen med vad som hänt efter kursen för en del av eleverna.

Sista ansökningsdag är 31/7

© adastra media

Etiketter: ,

onsdag, juni 24, 2009

Nytt hopp för Manuspiloternas årskurs

Fortsättningen för Manuspiloternas ettåriga kurs i att skriva filmmanus har ju hängt lite i luften sedan i våras då huvudmannen Runö Folkhögskola blev tvungna att se över sin verksamhet och inte ansåg sig kunna fortsätta att hålla i kursen.

Under senvåren och början av sommaren drogs en räddningsaktion igång vilket har resulterat i att vi kanske har hittat en ny huvudman.

Inget är ännu klart men arbetet fortskrider.

Det är alltså mycket möjligt att kursen kommer igång igen till hösten. Fortlöpande uppdateringar av läget kommer att lämnas här på bloggen. Du kan också besöka manuspiloternas sajt www.manuspiloterna.se » där det finns mer information om kursen och kontaktuppgifter.

© adastra media

Etiketter:

lördag, maj 23, 2009

MANUSPILOTERNAS SOMMARKURS : Att berätta för film 29/6 – 4/7

Sex heldagar om att skriva filmmanus, med Kurt Öberg från Manuspiloterna och mig själv som lärare.

Plats : Zingofilms lokaler i Gamla Stan.

Pris : 2 500 kr (mycket kurs för pengarna!)

Se den den uppdaterade hemsidan för info om innehåll och upplägg samt formulär för ansökan :  www.manuspiloterna.se »

Kursen vänder sig till alla som är intresserade av att lära sig att berätta för film. Välkommen att ansöka

 
© adastra media

Etiketter: ,

lördag, maj 16, 2009

Ny manuskonferens för nattpigga

Nu finns än en gång chansen att sitta med på en teleonföreläsning med Hal Croasmun, manusdoktor mm. i Los Angeles  som driver sajten scriptforsale.com »

Hal Croasmun går igenom sin metod för att vässa manus under rubriken: 21 Powerful Rewrite Strategies.

Från deras infosida:

In about two hours, you'll learn:

  • The 21 Step Professional Rewrite Model.
  • The two most important Rewrite Processes you can use.
  • The reason most rewrites never produce more than a 15% improvement.
  • Six ways to tell if your story works.
  • And more.

WHEN:  Thursday, May 19th, 2009 at 6 PM Pacific time.

No Cost.

 

Konferensen är alltså gratis och det fungerar utmärkt att ringa via Skype. Kostnaden för ett samtal till en vanlig telefon i USA i blir ca 60 kronor. Man måste väl vara lite nattuggla bara.

Själv deltog jag i slutet av förra  året tillsammans med drygt 40-tal andra. Det var inga större problem att förstå vad Hal Croasmun sa och man kunde också  be honom upprepa eller förklara det man inte begrep. Jag tyckte absolut att det var värt Skype-kostnaden.

 

Se mer och anmäl intresse att delta här » 

En sammanfattning från den gången jag var med hittar du här »

 

© adastra media

Etiketter: , , , , , ,

onsdag, maj 13, 2009

Manuskurs på gång

Just nu pågår planering för helt ny manuskurs i sommar.

Plats: Stockholm.

Preliminära datum : 29/6 – 4/7 (måndag till lördag)

Håll koll här på bloggen för detaljerad information som kommer inom kort.

 

© adastra media

Andra bloggar om: ,

Etiketter:

måndag, april 27, 2009

Kurstips: Filmmanus på halvfart i Örebro

Ett lite sent tips: Örebro Universitet startar i höst en helt ny manuskurs :  ATT SKRIVA FILMMANUS »  

Kursen omfattar 30 poäng (halvfart, kvällstid) Kursplan »

Det går att söka även om sista ansökningsdag passerat. Sök omedelbart om du är intresserad eftersom sena anmälningar rangordnas efter det datum de kom in. Info om sen anmälan »

 

© adastra media

Etiketter: ,

tisdag, april 14, 2009

Minikurs : Mer flyt i scenbeskrivningarna

Den här lilla videolektionen från YouTube visar några små enkla men effektiva knep för att göra scenbeskrivningarna mer levande.

Nu kan man tycka att John August, i sin genomgång tar sig lite väl stora friheter när han även gör ändringar i själva innehållet och lägger till detaljer som inte fanns från början.

Men bortsett från det är det lätt att se hur mycket mer flyt det blir i texten när han byter ut de lite omständliga tekniska beskrivningarna mot att rollfigurerna aktivt gör saker där utrustningen kommer till användning.

John August är manusförfattare. Har du tid över kan jag rekommendera ett besök på hans sajt där det finns MÄNGDER av matnyttigheter för den som vill ha lära sig hur man skriver manus.

johnaugust.com (a ton of useful information about screenwriting) >>

Mer läsning på bloggen :
Att skriva scener (utdrag från kapitel 7) >>

© adastra media

Etiketter: , , , ,

tisdag, mars 03, 2009

Sommarkurstips : Skriva för film & teater 22-26/6

Skrivarvecka på Nordens Folkhögskola på Biskops-Arnö

Kursansvarig: Dennis Magnusson, lärare på Biskops-Arnös författarskola: dramatikskrivarkursen och på Teaterhögskolan i Stockholm.

Senaste anmälningsdag : 24 april

Detaljerad info >>

 

© adastra media

Etiketter:

tisdag, februari 24, 2009

Ny manuskurs : Kreativt skrivande i Göteborg

Filmhögskolan i Göteborg arrangerar en sommarkurs som pågår i 11 veckor med tre träffar och eget skrivande under mellantiden.

Kursen vänder sig till dem som har grundläggande kunskaper i att skriva för film och vill utveckla sitt skrivande.

Senaste ansökningsdag är 15 april

Ytterligare info och  ansökningshandlingar finns på filmhögskolans sajt >>

 

Länkar till några andra  manuskurser hittar du här >>

© adastra media

Etiketter: , ,

tisdag, februari 17, 2009

KURS : MANUS FÖR TV-SERIE

IHTV >> arrangerar helgkurs i konceptutveckling för tv-serie i Göteborg 14-15 mars. Lärare Morgan Jensen, manusförfattare dramaturg mm. Pris 2 990 kr

Kursen omfattar 12 studietimmar under rubriker som :

  • Kortfattad dramaturgirepetition
  • Multilinjär struktur
  • TV-kanalen påverkar strukturen.
  • Karaktär för TV-serie
  • Storyline och karaktärsbågar
  • Konceptbeskrivning
  • ”Bibel”
  • Manusformat
  • Treatment för olika genres
  • TV-branschen söker manus.
  • Analys av TV-serieformat
  • Att tänka på vid en "Pitch"

Bokning och ytterligare info  här >>


© adastra media

Andra bloggar om : , ,

Etiketter:

söndag, februari 08, 2009

Robert McKee – Noterat från seminariet (6)

Läs i rätt ordning :   1 >> 2 >> 3 >> 4 >> 5 >>

Kommen så här långt börjar mina anteckningar bli aningen mer fragmentariska.

Struktur och rytm

Rytmisera i strukturen genom att använda subplot. Tempo handlar om intensiteten i en scen. När man närmar sig klimax ökar man tempo och rytm. Men den sista uppladdningen mot klimax ska vara långsam. Det ökar att publikens koncentration och förstärker tyngden i det slutgiltiga avgörande som klimax består utav.

Utveckling

Ett manus kan utvecklas genom att man

UTVIDGAR den centrala konflikten till fler av de olika områdena för konflikt (inre, personlig, social, yttervärlden se del 4 >>)

FÖRDJUPAR. Man ser till att det som sker påverkar rollfigurerna på ett mer omvälvande sätt, att de blir mer berörda.

Tillför ARKETYPER. Man tillför rollfigurerna symboliska kvalitéer. THE DEERHUNTER handlar om jägaren som till slut dödar det mänskliga i sig själv. I TERMINATOR  är Sarah Connor moder till den som ska frälsa världen.

Lösa noteringar

§ Protagonisten (huvudpersonen) kan bara bli så engagerad som Antagonisten (huvudfienden) låter den bli. Man ska försäka få dem att resa sig till deras respektive yttersta potential. Protagonistens samlade kraft ska läggas i ena vågskålen och övertrumfas av de antagonistiska krafterna.

§ Om slump. Det är OK att använda slumpens inverkan för att skapa problem åt rollfigurerna. Det är klart sämre att låta slumpen lösa problem. Problemet med slump är att slumpen inte ger mening åt det som sker. ( se 1 >> om “mening”) .

§ Melodrama uppstår är när rollfigurernas känslomässiga uttryck överdrivs, när känslorna som uttrycks inte är adekvata för de omständigheter som framkallat dem.

§ Rollfigurer är inte riktiga människor utan metaforer för människor, för livet. Den verkliga personligheten kommer till uttryck i valsituationer under högt tryck .

§ Exposition ska ske medan man driver historien vidare. Förklara inte allt utan skapa mysterier. Skapa ett behov hos publiken av att få veta. Ge dem aldrig mer än de behöver för ögonblicket.

fortsättning följer i del 7 >> som avslutar serien.

© adastra media


Andra bloggar om : , , ,

Etiketter: , , ,

fredag, januari 30, 2009

Robert McKee – Noterat från seminariet (5)

Läs i rätt ordning :   1 >>  2 >>  3 >>   4 >>

Om akt-strukturen

McKee framhåller att  det är ett missförstånd att strukturen med akter innebär att det ska vara tre stora vändpunkter. Det ska vara MINST tre. Lösningen för att få rörelse i andra akten är att ha fler vändpunkter och portionera ut dramatiska vändpunkter i sidohistorier.

Enda gången man har anledning att bryta den klassiska dramaturgins konventioner är om något av grundelementen inte fungerar annars för att ge publiken den optimala känslomässiga upplevelsen.

McKee tar exemplet med Spindelkvinnas kyss. Där kommer katalysatorn (inciting incident) först en timme in i filmen. Anledningen är att man skulle få en omedelbar antipati mot huvudpersonen om man redan från början visste att hans uppdrag är att spionera för fängelseledningen.

Sidohistorier

Sidohistorier kan användas till att

  • antingen motsäga premissens tes eller förstärka den genom att ge aspekter som fördjupar genom variation eller ger andra vinklar.
  • ge energi om huvudintrigen är svår att få igång.
  • göra huvudintrigen mer komplex
  • fördjupa karaktärerna

Dilemma

Rollfigurernas val i ett “event”  (se del 2 >> )  ska inte bara handla om att de kan får det bättre eller sämre (se del 4 >> om “the gap”).

Det ska helst ingå en komponent av rätt eller orätt. Valsituation ska innehålla ett dilemma, t.ex. att man får betala ett pris för att få det bättre. Ett exempel på dilemma är om en fattig person får möjligheten att stjäla pengar till priset av att riskera sin heder eller att drabbas av dåligt samvete.

McKee tar exempel från Kramer mot Kramer. I slutet av filmen hamnar Ted (Dustin Hoffman) i en valsituation. Han har goda utsikter att besegra sin förra fru Joanna (Meryl Streep) i en rättegång för att vinna vårdnadstvisten.  Dilemmat uppstår när Ted blir medveten om att sonen Billy skulle traumatiseras av att tvingas vittna i en sådan rättegång.

fortsättning : Del 6 >>

© adastra media

Andra bloggar om : , , ,

Etiketter: , , , ,

tisdag, januari 13, 2009

Robert McKee – Noterat från seminariet (4)

Läs i rätt ordning :  Del 1 >>

Konflikt

Precis som ljud är den mest grundläggande beståndsdelen i musik är konflikt den mest grundläggande beståndsdelen i berättandet. Utan konflikt kan handlingen inte föras framåt. Man kan tillfälligt fånga publiken intresse men för att behålla engagemanget måste det till konflikt.

McKee identifierar fyra områden där rollfigurer kan möta konflikt.

  • I det inre (psykologiska/ kroppsliga hinder)
  • I personliga relationer
  • I  sociala relationer (samhället eller normsystem mm.)
  • Med yttervärlden, (naturkrafter eller fysiska hinder)

I filmen som helhet försöker man hitta konflikter inom flera av dessa områden.

Sprickan mellan förväntat resultat och utfall (“the gap”)

En av McKees nyckelteser gäller hur man bygger upp en scen. Utgångspunkt är att någon av rollfigurerna vill något i just den situationen. Personen utför någon slags aktivitet för att nå detta mål. Det kan vara i form av dialog eller konkret handling.

McKees stora poäng här är att den aktiviteten aldrig ska ge det önskade resultatet. Responsen från omvärlden ska istället på ett överraskande sätt förvärra situationen och därmed tvinga den drabbade rollfiguren till ny aktivitet.

Motreaktion kan ske på vilket som helst av de fyra områdena för konflikt. Den nya handlingen ska helst innebära ett större risktagande.

McKee kallar det att skapa en spricka (“gap”) mellan förväntan och resultat och att det är denna princip, att bryta förväntningarna som driver hela berättelsen framåt. *

Katalysator (inciting incident)

Efter att man i början av filmen presenterat rollfigurernas “vardagsliv” inträffar något -  katalysatorn - som radikalt stör den vanliga ordningen och sätter igång berättelsen. Denna händelse måste alltid vara ett “event” (se del 2 >> )  och påverka protagonisten (huvudpersonen).

Katalysatorn måste alltid visas i filmen ( till skillnad mot sidohistoriernas katalysator som kan ha skett i backstoryn eller sker utanför bild)

Katalysatorn läggs in så tidigt som möjligt men inte förrän man har etablerat situationen så väl att händelsens känslomässiga effekt kan upplevas av publiken.

Fortsätter i del 5 >>

 

*) Detta resonemang om “the gap ..” är i själva verket en del av en mycket större helhet som en sådan här sammanfattning inte rimligen kan göra riktig rättvisa. Den som vill fördjupa sig kan antingen leta artiklar på Google >> eller skaffa McKees bok STORY >>

© adastra media

Etiketter: , , , ,

måndag, januari 12, 2009

Ny chans att delta i kurs för nattugglor

Kursen “21 Powerful Rewrite Strategies” jag skrev om tidigare  kommer att ges ännu en gång 24 januari.

Det är en fyra timmars telefonkonferens med tips om tillvägagångssätt när man ska skriva om ett befintligt manuskript.

Deltagandet är gratis. Det enda som kostar är telefonsamtalet till USA. men med Skype >> blir det inte mer än som för ett vanligt normalt samtal inom Sverige (ca 60 kr). 

Det är en fördel att vara nattuggla - konferensen börjar 02:00 svensk tid (alltså 25/1 då det är efter midnatt).

Det enda man behöver göra innan är att bli medlem >> (gratis) och att föranmäla sig på sajten scriptforsale.com >>

 

Se även tidigare inlägg med sammanfattning : Nattlig telefonkurs om att skriva om >>

© adastra media

Andra bloggar om : , , ,

Etiketter: , ,

onsdag, januari 07, 2009

Robert McKee - Noterat från seminariet (3)

Tidigare inlägg :  Del 1 >>  Del 2 >>

Den här gången är anteckningarna lite mer spridda.

Om rollfigurer

Robert McKee skiljer på det han kallar "characterization" och "true character".

Karaktäriseringen är de yttre egenskaperna, det som är synligt för omvärlden. Den verkliga karaktären döljer sig under ytan. Det är den verkliga karaktärern som är viktig. Människor avslöjar vilka de egentligen är när de måsta fatta beslut i extremt pressade situationer. McKee menar att ca 80 procent av alla filmer handlar om att rollfigurernas sanna natur  avslöjas.

(McKee säger det inte rent ut men det han talar om här handlar i hög grad om den innersta personliga moral varje människa har, något som jag själv resonerar om i min bok. Se utdrag här >>)

Här gjorde McKee också en träffsäkert formulerad koppling till dialog : Dialog är den mask man lägger över det man verkligen vill göra så att det inte syns

Grundprincip i sammansättning av berättelsens persongalleri (= orkestreringen) är att polarisera. Sitter det fyra personer runt ett middagsbord och någon tappar en gaffel är det ideala att alla reagerar helt olika.

Protagonist / huvudperson

Två personer kan dela på protagonist-funktionen så länge de har samma mål, känner glädje och besvikelse över samma saker och har något så när lika starka behov av att nå målet.

Det är nödvändigt med viljestyrka. Man visar graden av viljestyrka genom det en rollfigur är beredd att riskera för att nå sina mål.

Huvudpersonen måste ha ett behov (psykologiskt) och en vilja (för den yttre handlingen).  McKee menar att "behovet" och "viljan" ska motverka varandra.

Att publiken känner empati är nyckeln till identifikation med huvudpersonen. Man kan ha en huvudperson med osympatiska sidor men det måste finnas något som väger upp. Macbeth t.ex. räddas av sitt dåliga samvete.

Tre sorters berättelser

Det finns tre sorters berättelser om man ser på det övergripande budskap.

§         Den idealistiska : Det goda vinner

§         Den pessismistiska : Det onda vinner

§         Den ironiska : Huvupersonen når sitt mål men det ger inte den önskade tillfredsställelsen.

Del 4 >>

Se kortrecension av McKees STORY med länkar till utdrag ur boken >> 

© adastra media

Andra bloggar om : , , , ,

Etiketter: , , ,

lördag, januari 03, 2009

Robert McKee - Noterat från seminariet (2)

Här fortsätter sammandraget från Robert McKee-seminariet. Den som missat inlägget med del 1 hittar det här >>

....

McKee menar att det finns två sorters dåliga historier - Dåliga i bemärkelsen att de inte skapar mening. Den första är av typen "slice of life". Man följer en person som drabbas av orättvisor och elände. Det sker inom olika områden i livet, som t.ex. kärlek, relationer och arbete. Emellanåt blir allt bättre men så kommer nya umbäranden och sen slutar det med triumf. Problemet är att det inte finns något samband mellan de olika delarna. Det finns ingen övergripande ordning.

Den andra varianten är den "garanterade publikframgången". Det kan t.ex. vara att någon råkar få tag i något som kan förgöra världen och blir jagad av skurkar under häftiga effekter. Problemet här är att berättelserna blir konstruerade och inte har några som helst kopplingar till det normala livet. Misstaget är att man förväxlar "liv" med "rörelse".

.....

För att lyckas som manusförfattare krävs :

§ Insikt om livet

§ En vilja till perfektion

§ Förmåga att urskilja vad som är bra och vad som är dåligt

§ Förmåga att kasta det som är dåligt

Enbart tio procent av det man skriver är tillräckligt bra.

EVENT

En historia är inte samma sak som livet. Den innehåller enbart glimtar av livet. För att skapa en historia måste man välja rätt delar. Det man letar efter där är det McKee kallar
"event", ("händelser").

Termen "event" står för en situation som innehåller förändring. För att en händelse ska klassas som ett "event" måste förändringen påverka en person. Förändringen kan antingen vara positiv eller negativ. (t.ex. från gemenskap till ensamhet, från fattig till rik, från hedervärd till föraktad, från sjuk till frisk etc.). Förändringar som utgör "event" ska inte vara slumpmässiga utan inträffa som direkta konsekvenser av en konflikt.

Den typen av förändringar är en av de mest grundläggande beståndsdelarna i det dramatiska berättandet. För att ha material till en långfilm behövs mellan 40-60 "event"

Idealet är att alla filmens scener innehåller "event". Men ett och samma "event" kan också bestå av flera scener. Som exempel tog McKee ett äktenskapligt gräl som eskalerar och leder till att den ena parten gör slut. Första scenen kan utspelas vid frukostbordet. Bråket fortsätter medan paret gör sig i ordning för att åka till arbetet. Avslutningen kan ske på väg till jobbet där någon av kombattanterna kliver ur bilen och säger att han eller hon vill skiljas. Även om det hela utspelas på flera platser är en och samma avgörande förändring (från gift till ensamstående).

Dessa "events" ordnas sedan till sekvenser och akter. En sekvens består av flera "event" som tillsammans leder till en större förändring. Dessa sekvenser bildar akter som förorsakar ännu mer avgörande förändringar. Och berättelsen i sin helhet åstadkommer i slutet en allt övergripande och oåterkallelig förändring för huvudpersonen.

Fortsättning : Del 3 >>

© adastra media

Andra bloggar om : , ,

Etiketter: , , , ,

söndag, december 28, 2008

Nattlig telefonkurs om att skriva om

Senaste internetfyndet på manusfronten är scriptforsale.com >>

Den övergripande idén är att sälja nätbaserade manuskurser men det finns också massor av kunskap att hämta för den som inte vill betala för en kurs. Det finns bl.a. en samling artiklar >> och en rejält tilltagen länksamling >>

Som antyds av sajtens namn finns det ett klart uttalat fokus på att få fram manuskript som ska vara säljbara.

Själv satt jag under natten till idag i en fyra timmar lång telefonkonferens. Det var en föreläsning med titeln “21 Powerful Rewrite Strategies FREE Teleconference >> ledd av Hal Croasmun, författare och producent som bl.a skrivit boken "33 Ways to Break into Hollywood". Även om jag vid det här laget känner igen ganska mycket fanns det en del infallsvinklar som jag inte stött på förut.

Vi var ett 40-tal personer från olika håll i världen som deltog och med jämna mellanrum lämnades möjlighet att ställa frågor.

Det hela var möjligt tack vare Skype >>  där man kan ringa vanliga telefoner från datorn. Det fyra timmar långa samtalet till USA kostade inte mer än lite drygt 60 kronor. Själva föreläsningen var alltså gratis. Inbjudan gick ut till alla som blir medlemmar (gratis) och prenumererar på sajtens nyhetsbrev.

Att skriva om enligt Hal Croasmun

Croasmun skiljer mellan på det han kallar “editing” och verklig omskrivning. Den som ska skriva en ny version av ett bristfälligt manus måste vara beredd att göra en verkligt genomgående bearbetning. Att bara ägna sig åt att puts är något helt annat.

Hal Croasmun menar att man i en sådan omskrivning bör följa en viss ordning. I den stencil som skickade ut innan illustrerades detta med en pyramid. Storleken på de olika fälten ska motsvara hur viktigt varje moment är.

Hal Croasmun Rewriting steps

1. Berättelsen

Han rekommenderar att man gör en lista på de viktigaste punkterna i strukturen (dvs. anslag, katalysator, vändpunkt 1, mittpunkt akt 2,  vändpunkt 2, klimax och upplösning)

Var och en av dessa punkter beskriver man med en enda rad. Genom att på det sättet dra ut essensen isolerar man själva strukturen och gör den tydlig och överblickbar.

Sedan kompletterar man med en mycket hårt sammanfattad beskrivning av hela historien på en A4-sida. Genom att ta bort alla detaljer ser man skelettet och kan diagnostisera svagheter och se om allt verkligen hänger samman.

Precis som Robert McKee menar Croasmun att allt annat blir meningslöst om inte själva berättelsen i stort fungerar. Det är där man måste börja. Först när de olika momenten i berättelsen finns på plats kan man gå vidare till nästa steg.

2. Rollfigurer

Efter att man gjort backstory och fått en tydlig bild av manusets olika rollfigurer ställer man samman ett profildokument för var och en av de mest centrala personerna. Detta ska rymmas på en A4 och här tar man bara med de saker som  har direkt betydelse för historien. Talanger och brister, vad de söker (medvetet och omedvetet), hur de relaterar till varandra och hur just deras historia i manuset ser ut. Man funderar också på vilka karaktärsdrag som ska betonas när de  introduceras för publiken.

3. Scener

Här ser man först till att varje enskild scen fyller sin funktion. (t.ex. gestalta karaktäregenskaper, föra berättelsen framåt, bearbeta premissen och liknande). Men man ska inte nöja sig med det utan också undersöka om scenen skapar en känslomässig reaktion hos publiken. Varje scen ska helst fylla sin funktion på ett dramatiskt, gripande, fängslande, spännande eller roande sätt.

4. “Action”

Här tycker jag Croasmun använder en lite konstig rubrik. Det han talade om var att det ska finnas två nivåer i det rollfigurerna gör, det de visar upp för omvärlden och deras inre drivkkafter. I omskrivningen kollar man här att allt inte ligger på ytan, att rollfiugurerna har hemligheter att de gör det de ska göra på ett intressant, trovärdigt och levande sätt.

5. Dialog

När nu allt annat är på plats är det dags att se på dialogen. En intressant specialare här är att Croasmun rekommenderar att man tar en alldeles individuell sittning med varje enskild rollfigurs alla repliker. Där plockar man fram det profildokument som man tillverkade i steg 2 och ser om man på ett naturligt sätt kan låta de viktigaste karaktärsdragen komma fram ytterligare.

6. Ordputs

Det allra sista är att se över formuleringarna i den beskrivande texten. Går det att få bättre flyt och att få texten mer levande för läsaren? Det är viktigt att göra detta moment sist. Har man suttit och slipat fram de mest optimala formuleringarna i ett tidigare skede är det mycket svårare att göra de ändringar som är nödvändiga i pyramidens steg 1-4.

© adastra media

Andra bloggar om : , , ,

Etiketter: , , , , , , ,

fredag, december 26, 2008

Robert McKee - Noterat från seminariet (1)

Detta blev liggande lite väl länge, men nu har jag till slut haft tillfälle att sammanfatta de 20 sidor anteckningar jag hade med mig hem från seminariet 7-9/11. I datorn finns det nu ett 10 sidor långt worddokument. Det är ju lite mycket att lägga ut på en gång så det kommer i omgångar.

Självklart går det inte att förmedla mer än en bråkdel. Men jag hoppas i alla fall att i åtminstone någon liten mån ge en bild av den bredd och det djup McKee har i sina resonemang. Den som blir nyfiken har möjlighet att fördjupa sig i hans bok >>


McKee inledde med att fastslå reglerna. 100 kr i omedelbara böter för den stackare vars mobil ringer, inget prat mellan deltagarna i salongen och inga frågor eller narcissistiska kommentarer under pågående session. McKee berättade med uppenbar förrtusning hur han låtit köra ut en höjdare från något större mediabolag för att han inte kunnat låta bli att skicka SMS under föreläsningen.

Men en sådan start vill det till att man levererar. Och det gjorde McKee verkligen. I princip talade han oavbrutet i tre dagar mellan 09:00 - 20:30. Som tur är lyckas han vara både underhållande och pedagogisk.

Om internationellt gångbar film och behovet av en bra story

McKees utgångspunkt var att vi skulle lära oss att skriva manus som har en internationell potential. I Europa produceras 800 filmer per år men endast 2 procent av dessa når ut över nationsgränserna. För att en film ska bli internationellt gångbar krävs en kombination av två saker. Receptet är att skriva kulturellt specifika historier som innehåller universellt mänskliga frågeställningar.

Det kulturellt specifika behövs för att biobesökarna är nyfikna på det som är annorlunda. Det universellt mänskliga behövs för att publiken ska kunna känna igen sig.

Och det måste finnas en bra historia. Den slutsatsen drog McKee efter många år som lektör på filmbolag. Det hjälper inte att man har genomarbetade rollfigurer, välskrivna scener med bra dialog och ett maffigt bildberättande. Utan en bra “Story” kan det inte bli bra film.

Och vi människor behöver historier. De hjälper oss att tolka livet. Livet i sig är utan mening. Det är ett oordnat kaos. Berättelser hjälper oss att se en mening med det vi upplever.

Men det räcker inte med en bra historia. Den måste också berättas på ett bra sätt. För att kunna göra det krävs det både talang och hantverkskunnande. I skrivandet behövs en litterär förmåga att skapa bilder i andra människors medvetande men man måste också veta hur man ordnar dessa bilder till en känslomässigt engagerande berättelse. Det är här strukturen kommer in. Men det Robert McKee vill lära ut ska inte ses som en formel utan en form.

Fortsätter i del 2 >>

© adastra media

Andra bloggar om : , , ,

Etiketter: , , , , ,

tisdag, september 16, 2008

SFI stöder McKee för att få ner avgiften

Sänkt pris?

Fick reda på igår att Svenska Filminstitutet beslutat gå in med stöd till manusgurun Robert McKees seminarium 7-9 november för att göra anmälningsavgiften mer överkomlig. Håll koll på svenska sajten www.axess.se/story >> för att se när prisuppgifterna uppdateras.

Inte bara för manusförfattare ...

Hittade i övrigt en serietidningssajt med McKees tio budord >> (!) som enligt författaren även ska vara tillämpliga vid tillverkning av tecknade serier.

McKees 10 bud täcker de mest grundläggande principerna för filmskrivandet. Detaljerna hittar man i hans 480 sidor tjocka manusbibel STORY >>

Se även utdrag ur boken, från kapitlet "Structure and Character" på www.writersstore.com >>

I väntan på McKees egen nedstigning i Stockholm 7-9 november kan man också se detaljer om seminariet på hans egens sajt www.mckeestory.com >>

Och den som t.ex. vill veta hur många Oscars och Emmys McKees elever har samlat ihop kan roa sig med en 20 minuters TV-intervju som också innehåller den berömda scenen ur ADAPTATION >> där Brian Cox i rollen som McKee på sitt mest koleriska humör, sätter Nicholas Cages rollfigur Charlie Kaufman på plats: Robert Mckee on The Hour with George Stroumboulopoulos >>

Även på YouTube finns det förstås en del smått och gott: McKee på YouTube >>

© adastra media

Andra bloggar om : , , , ,

Etiketter: , , , ,

fredag, september 12, 2008

1-årig manuskurs - Plats kvar!

Vill bara puffa för att det fortfarande kan finnas möjlighet att söka till MANUSPILOTERNA >>  den ettåriga utbildningen i att skriva filmmanus. 

UR PROSPEKTET:

"Kursen innehåller både teori & praktik   Manus och filmanalyser, filmens språk och dramaturgi, karaktärsskapande, genrekunskap, myter, filmhistoria, etik och moral inom filmen mm.   Besök av etablerade filmarbetare inom aktuell filmrepertoar ex. regissör eller manusförfattare till aktuella filmer som gästlärare. Gästföreläsare i aktuella närliggande ämnen.   Skrivövningar som analyseras i handledningsgrupper parallellt med enskild skrivtid i ett löpande arbete med ett eget filmmanus som mål i slutet på kursen.  

Urvalet av elever görs utifrån kvaliteten på dina insända arbetsprover (utdrag ur manus, eller annan berättande text). Högst 10 A4 sidor, samt CV och en formell ansökan som du formulerar själv. Efter genomgången kurs utfärdas intyg med kort beskrivning av innehåll och deltagande lärare/gästlärare.   Kursen är ett samarbete mellan Zingofilm & tv AB och Runö FHSK. Den bygger pedagogiskt på kursen ”Att skriva dramatik” vid Nordens Författarskola, Biskops Arnö. Det finns ingen kursavgift, bara en administrationsavgift på 1.000 kr som inbetalas först efter intagning och som är din bekräftelse på att du vill gå kursen. Utbildningslokalerna ligger i Fanzingos och Filmbasens lokaler, Subtopia i Alby, granne med Cirkus Cirkör."


Kursen pågår till 25 april 2009.

Utbildningen är studiestödsberättigad (CSN)

Den som är intresserad bör omedelbart ta kontakt med kursledare Kurt Öberg.

Kontaktuppgifter och ytterligare information finns på hemsidan MANUSPILOTERNA >>    


Andra bloggar om : , , ,

Etiketter: , ,

torsdag, augusti 28, 2008

Manuskurs - Plats kvar hos MANUSPILOTERNA

Under läsåret 08-09 kommer jag jag att medverka som manushandledare hos MANUSPILOTERNA.

MANUSPILOTERNA är en ettårig utbildning på heltid som drivs av Zingofilm

Jag fick just meddelande om att det kan finnas plats kvar att söka. Men då kursen startar redan måndag 1/9 gäller det att stå på.

Mer detaljer om kursen och hur man ansöker finns på hemsidan Zingofilm MANUSPILOTERNA >>


Andra bloggar om : , ,

Etiketter: , , , ,

onsdag, augusti 27, 2008

Störst, Bäst och ... Dyrast - Robert McKee till Sverige

Ja, han är lite av en diva och vet sitt värde i dollar. Men det hjälps inte. Robert McKee en legend och har bättre än någon annan lyckats förstå vad som är viktigt när man skriver ett filmmanus. Och han lyckas dessutom förklara det så att man förstår.

Nu kommer Robert McKee för första gången till Stockholm med sitt tre fullspäckade heldagars "STORY SEMINAR".

Skriv in 7-9 november i kalendern och börja redan nu lägga undan pengar. Detta är ett tillfälle man inte bör missa.

Mer om seminariet i Stockholm >>

Se även Robert McKees sajt >> där han presenterar sig och sina kurser som besökts av framstående filmskapare världen över.

En kort recension av McKees 480 sidor tjocka manusbibel STORY STRUCTURE finns här >>

Ytterligare detaljerad info kommer också här på bloggen senare.

© adastra media

Andra bloggar om : , , ,

Etiketter: , , , , , ,


stand

Bokus bokrea 25/2-15/3 »  Både  Bokus » och  AdLibris » kan skicka mot faktura och har alternativ med fri frakt