ATT SKRIVA FILMMANUS - En ny manusbok på svenska

tisdag, maj 20, 2008

Lite annat att pyssla med

Underhållsinslägg

Det här är väl mer att betrakta om underhåll än att det finns särskilt trängande saker att säga. Arbetet fortskrider i det tysta. Nu är i alla fall intervjuerna för kapitlet om branschen genomförda. Det tog sin lilla tid eftersom det kom en utlandsresa emellan och de jag ville prata med är ganska uppbokade personer. Nu pågår korrketur och smärre justeringar när tiden tillåter. Det lite annat att styra med också i livet men det blir ett mer koncentrerat pass rätt snart hoppas jag.

Sen var det ganska roligt att notera att KÄRRINGEN DÄRNERE >> stod sig rätt bra när filmnyheterna.se (jo det är min favosajt) nyligen sammanställde betyg över de senaste årens filmskörd.

Fredrik Zillen har den här gången gått igenom hur 85 filmer togs emot av recencenterna. Inte helt oväntat kommer publikfavoriterna ofta rätt långt ner som t.ex. "GÖTA KANAL 2" på 84 plats med betyget 1.07. Eller ARN, TEMPELRIDDAREN som med sina drygt 2,5 i medel hamnade som nr 61 i listan. En sak att förvånas mer över var dokumentärernas starka ställning.

Och hur gick det för Kärringen då? Jo, plats 33 minsann, med fullt hedervärda 3.03 i betyg. Det gladde hjärtat lite att denna anspråkslösa pensionärshistoria med minibudget faktiskt slog filmer av Simon Stahlo, Josef Fares, Lukas Moodysson och andra höjdare.

Se hela listan i artikeln Så gör du en kritikersuccé >>

Heja på filmnyheterna.se! Bra jobbat. Igen!


Mer om Kärringen Därnere finns att se på sajten manusgruppen.se >>. Hur den mycket speciella processen med manuset gick till finns beskrivet här >>

© adastra media

Andra bloggar om: , , , , ,

Etiketter: , ,

lördag, oktober 21, 2006

Efter premiären+ recension av BRÖDER

Kärringen och Europas Bästa Regissör

Så har KÄRRINGEN DÄRNERE >> haft sin premiär och ska nu försöka leva sitt eget liv på biograferna. Det mest spännande runt en premiär är förstås hur filmen ska tas emot av recensenter och publik. Och det hänger också till viss del ihop. När det gäller recensionerna så blev det ungefär som väntat. Ingen av oss trodde att vi skulle få kritikerkåren att andlöst falla på knä. Själv hade jag bilden av att det skulle bli en del tvåor, i varierande grad av välvilja, plus en och annan trea. Och det var ungefär där vi hamnade.

Omständigheterna runt inspelningen av en lågbudgetfilm är ju av naturliga skäl såna att allt inte riktigt kan bli som man hade önskat. Och som manusförfattare ska man helst hålla sig borta från inspelningen. Den är tillräckligt komplicerad ändå och en manusförfattare som springer runt och har synpunkter blir inte särskilt populär. Så jag var personligen enbart med en gång när det behövdes en massa statister (mötet med bostadsrättsföreningen).

En inspelning är en oerhört tajt situation. Inte minst för att det är en så stor ekonomisk apparat med en massa människor som kostar pengar att ha på plats. Det knepiga är att det plötsligt måste fattas en massa snabba beslut om ändringar av enskilda scener för att det av olika skäl inte är möjligt att filma scenerna enligt manuset. Och när en film har en budget som är mindre än en tiondel av det normala, som det var för Kärringen därnere, finns det självklart väldigt lite marginal för omtagningar när något oförutsett inträffar.

Det regissören får göra då är att improvisera och försöka göra det bästa av situationen och sen i klippbordet försöka brygga över de luckor som uppstått i berättelsen. I vårt fall med Kärringen blev man av olika orsaker tvungen att helt klippa bort en del av förvecklingarna i intrigen. Det är alltså förklaringen till att filmen skiljer sig så pass mycket från manus.

Särskilt i den tredje akten finns stora skillnader. Anledningen till det är att stora delar av tredje akten spelades in på nytt efter den första klippningen. Man kunde nämligen då konstatera att storyn inte riktigt fungerade med de klipp man varit tvungen att göra utifrån det material som fanns. En ny inspelning gjordes då, med helt nyskrivna scener, allt för att få ihop en fungerande berättelse. I den delen av processen var jag personligen inte inblandad och kan heller inte förklara hur man tänkt i alla stycken. Men en lärdom för mig som manusförfattare blev att det faktiskt gick att skapa en helhet av berättelsen trots alla dessa, ibland ganska drastiska, förändringar.

Man ska alltså inte vara alltför låst vid det skrivna. Filmen kan fungera ändå. Och som manusförfattare måste man ju, som jag skrivit tidigare, vara beredd på att den färdiga filmen alltid skiljer sig från den man såg i sitt huvud när man skrev. Det ingår i jobbet. Inte ens regissören kan alltid få det som han vill när den stora produktionsapparaten börjar krångla. Egentligen är det ett under att filmer överhuvudtaget fungerar med alla problem som kan uppstå på vägen.

TRAILER KÄRRINGEN DÄRNERE



Detta om Kärringen.

Sen måste jag bara skriva lite om en DVD-film som jag hyrde förra helgen, nämligen Susanne Biers BRÖDER efter manus av Susanne Bier (story) och Anders Thomas Jensen. Den handlar förstås om två bröder. Den äldre, Michael (Ulrich Thomsen) är yrkesmilitär med en välanpassat familjeliv medan lillebror Jannik (Nikolaj Lie Kaas) är halvkriminell och inte har inte någon som helst ordning i tillvaron. Den tredje huvudpersonen är Michaels hustru Sarah (Connie Nielsen). Dramat uppstår när Michael kommer tillbaka efter en traumatiskt FN-uppdrag i Afghanistan och ser att brodern har tagit en del av hans plats i familjen.

BRÖDER är en av de bästa filmerna jag har sett på FLERA ÅR! Den är som ett knytnävsslag i magen. Än en gång (efter ÄLSKAR DIG FÖR EVIGT alltså) dyker Bier och Thomsen ner i det djupaste mörkret för att utforska vad en människa är när all polityr sprängts bort. Dom tar ut svängarna som ingen annan just nu.
Det är så djävulskt starkt att man knappt vet var man ska ta vägen när det är som värst.

Jag har ju klagat på gulligheten i svensk film. Lukas Moodysson har iofs. skildrat det svarta i människosjälen på senare tid, framför allt med ETT HÅL I MITT HJÄRTA (2004) men det Moodysson helt glömde bort var publiken, att man behöver en fängslande historia. (Det är sorgligt i sig eftersom vi har sett att Moodysson kan om han vill).

Men det är just där Bier/Thomsen verkligen får till det. BRÖDER är en otroligt stark och engagerande berättelse. När man sen lägger till Susanne Biers järnkoll på det psykologiska och sen en 100-procentig träffsäkerhet med sina fantastiska skådespelare så blir det inget mindre än ett mästerverk. 5 poäng av 5 möjliga för Bröder alltså.

Efter att ha sett Bröder utnämner jag härmed utan minsta reservation Susanne Bier till Europas Bästa Regissör just nu.

.......
© adastra media
del två av kapitlet om Premiss och Tema kommer att läggas ut inom kort


Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

Etiketter: , ,

torsdag, september 28, 2006

Ett dramaturgiskt uppdrag och lite om "Kärringen Därnere"

MEN BOKEN DÅ?

Ja, jag ligger alltså lite efter i författandet, därav dröjer utläggningen av nya avsnitt. Har haft ganska mycket att göra med KÄRRINGEN DÄRNERE >> som ska ha premiär om två veckor. Och så har det också varit ett ganska tungt dramaturgiskt jobb som kommit emellan. Och lite annat också. Men nu börjar det släppa och jag hoppas kunna sitta med boken snart igen.

Det är verkligen intressant att arbeta med andras manus, att komma in helt utifrån och försöka se mönster och vad som är meningen med olika scener. Och sen se vad som fungerar och vad som skulle kunna göras bättre. Det är så många bitar som ska sitta rätt. Karaktärer, struktur, idéerna bakom, dialog och hur de enskilda scenerna är byggda. Har man börjat för tidigt eller för sent, finns det energi i dialogen, dvs att folk verkligen har anledning att säga det de gör, kan man effektivisera och skära repliker och istället spela mer med undertext och tystnader.

Det jag brukar tycka är väldigt viktigt är just karaktärernas trovärdighet, både i de stora linjerna, vilka de är, hur de har blivit såna, varför de gör som de gör, och vill det dom vill, och hur deras personlighet kommer till uttryck. Och i det lilla, i varje enskild scen, varför de känner och tänker som de gör, och hur det gestaltas i dialog och handling.

Men annars det är dialog som är min särskilda käpphäst. Det är så mycket som händer i dialogen. eller rättare sagt KAN HÄNDA, om man hanterar dialog rätt. Men man måste förstås se dialogen som väldigt mycket mer än bara replikerna. Samspelet mellan människor innehåller ju massor av andra komponenter som man måste hålla koll på och använda sig av. Tänk bara hur tystnad, t.ex. att någon inte svarar, hur mycket det kan säga om var en människa befinner sig. Och sen detta med undertext som alltid ska vara kärnan i dialogen, dvs. vad de medverkande EGENTLIGEN tänker, känner och vill i den givna situationen.

Men nu är jag visst lite före programmet. Det ska ju komma ett helt kapitel om dialog senare.

Det dramaturgiska uppdrag jag just avslutat med resulterade i alla fall i närmare trettio sidor skrivna kommentarer med förslag till ändringar. Det är ofta väldigt tydligt var bristerna ligger. Tyvärr väldigt mycket tydligare än när man ska titta på något man skrivit själv. Men sen är det också en smaksak. Det gäller att dramaturg och författare ser samma film framför sig. Vill den ena gör en mer burlesk familjeskröna och den andra skulle föredra att se det som ett tungt ödesmättat drama så blir det problem.

I det här fallet blev det lite så och det blev en del diskussioner om genre. Som dramaturg måste man försöka förhålla sig ödmjuk. Det är författarens projekt och det är författaren som till syvende och sist måste fatta alla beslut. På liknande sätt som en manusförfattare alltid (om man inte regisserar själv), förr eller senare, måste lämna ifrån sig sitt manus och försöka lita på att regissören kommer att förvalta idéerna på bästa sätt.

Jag tänkte ge lite bakgrundsinformation om "Kärringen därnere" här sen, när filmen väl har haft sin premiär, och berätta lite mer om den långa vägen från idé till produktion - och sedan biovisning. Man måste väl säga att det var ett lite tokoptimistiskt projekt från början, att samla en bunt gamla tanter (jo det var tanter mest) och sätta ihop dem med ett gäng ungdomar för att skriva ett manus till en långfilm med sikte på biodistribution.

Och ingen av oss som var med från början hade några direkt fetglassiga filmmeriter att stöja oss på heller. Vi hade inga gräddfiler in till Filminstitutet eller producentpengar. Det här var klart mera barfotaprojekt. Det som fanns var en vision.

Första gången jag hörde talas om idén var ganska exakt 6 år sedan. Min första reaktion var att jag inte kunde låta bli att skratta åt det vansinniga i projektet. Märk väl, vansinnigt på ett positivt sätt alltså. Jag sa direkt att jag skulle vara med. Men det har alltså tagit sin tid.

Hela manuset går att läsa på Manusgruppens sajt, manusgruppen.se/manuset.htm Där finns även synpopsis och treatment och man kan också läsa om hur det gick till när vi jobbade. Det var en liten poäng att vi hela tiden hade alla uppdateringar online så att vem som helst kunde följa processen och se hur idéerna växte fram och utvecklades.

Men när man sen ser filmen kan man notera att den inte exakt följer manuset även om alla bärande idéer och de stora bågarna ligger där de ska. Det är det här jag ska skriva lite mer om senare, alltså tankar och reflektioner om hur det fungerade och hur det blev.

Men innan dess hoppas jag kunna få ut något ur nästa kapitel i boken - det besvärliga kapitlet om PREMISS




Andra bloggar om: , , , , , ,

Etiketter: ,

måndag, september 04, 2006

Recensioner till varnagel !

"Tjocktjuven" och "Kill Your Darlings"

Här är länkar till två recensioner man helst skulle vilja slippa läsa om sin egen film. Båda publicerade i Dagens Nyheter samma dag i början av april i år.

Tjocktjuven (Mårten Blomqvist) >>

Kill Your Darlings (Johan Croneman) >>

Jag har inte sett någon av de här filmerna (blev avskräckt av recensionerna) men tänker att det är intressant med sågningar för de kan i bästa fall ge en hint om vad man själv ska undvika. (Nu ska man förstås inte blint lita på vad alla recensenter säger men både Croneman och Blomqvist brukar i sina bedömningar hamna ganska nära vad jag tycker)

Att skriva ett manus är inte lätt. Oavsett genre tror jag man måste ta sin publik på blodigt allvar. Och kanske är man själv den allra sämsta att kunna bedöma vad man gjort. Livet som manusföfattare är spännande. Få se hur det går med KÄRRINGEN DÄRNERE nu som har premiär 13/10.

Hemsidan för KÄRRINGEN DÄRNERE är nu utlagd: www.manusgruppen.se Där kan man bl.a. se trailer mm. Vill man läsa manus finns det på manusgruppens projektsajt: http://www.manusgruppen.se/manuset.htm


Det vore kul med lite reaktioner sen !!



Andra bloggar om: , , , , ,

Etiketter: ,


stand

Bokus bokrea 25/2-15/3 »  Både  Bokus » och  AdLibris » kan skicka mot faktura och har alternativ med fri frakt